EN-V - wizja miejskiej mobilności przyszłości

Do 2030 r. w strefach miejskich będzie mieszkać ponad 60 procent z 8 mld ludzi żyjących na świecie. Stawia to pod ogromną presją infrastrukturę publiczną, która już teraz z trudem spełnia rosnące wymagania co do transportu i podstawowych usług.
Obiecujące rozwiązanie
EN-V to skrót od ang. Electric Networked-Vehicle (samochód elektryczny podłączany do sieci). Pozwala zachować to, co najważniejsze w osobistej mobilności - wolność, pomagając wyeliminować pojazdy silnikowe z debaty na temat ochrony środowiska naturalnego i na nowo określając przywództwo w zakresie designu. EN-V to dwumiejscowy samochód elektryczny, zaprojektowany w celu złagodzenia problemów związanych z korkami, możliwościami parkowania, jakością powietrza i oszczędnością kosztów w miastach przyszłości.
Dzisiaj w Szanghaju przedstawiono trzy modele EN-V. Reprezentują one trzy odmienne charakterystyki podkreślające przyjemność, jaką może się w przyszłości okazać jazda: Jiao (Duma), Miao (Magia) oraz Xiao (Śmiech). Pojazdy te będą prezentowane w pawilonie SAIC-GM podczas World Expo 2010 w Szanghaju, w okresie od 1 maja do 31 października. Oczekuje się, że Szanghaj stanie się jednym z centrów rozwoju rozwiązań przyszłości dla osobistej mobilności.

Przełomowa technologia
Inspiracją dla EN-V był prototyp o nazwie P.U.M.A. (Personal Urban Mobility

and Accessibility), opracowany przez GM przy współpracy z Segway, który zadebiutował w kwietniu 2009 r. Jest on napędzany silnikami elektrycznymi w każdym z dwóch napędzanych kół. Technologię tę GM zaprezentował już w pojeździe koncepcyjnym Hy-wire podczas Salonu Samochodowego w Paryżu 2006. Silniki te nie tylko dostarczają mocy potrzebnej do przyspieszania, ale kontrolują również wytracanie prędkości i zatrzymywanie. Radykalnie zmniejszono promień skrętu w porównaniu do tradycyjnych obecnie używanych pojazdów, umożliwiając EN-V zawracanie „niemal w miejscu".
Moc dla silników z zerową emisją zapewniają akumulatory litowo-jonowe. Akumulatory można doładować z konwencjonalnego przewodowego ładowania z domowej sieci elektrycznej. Na pojedynczym doładowaniu EN-V może pokonać dystans co najmniej 40 km. EN-V może przyczynić się do poprawy efektywności publicznej infrastruktury elektrycznej, dzięki możliwości skomunikowania się z siecią elektryczną, w celu ustalenia najlepszego momentu na doładowanie w oparciu o ogólny pobór prądu.
Dzięki połączeniu Globalnego Systemu Określania Położenia (GPS) z komunikacją między poszczególnymi samochodami oraz technologią detekcji odległości samochód koncepcyjny EN-V może być kierowany zarówno manualnie, jak i autonomicznie.



Źródło: GM, fot. GM, mototarget

RAPORT

Polska
Świat
Replay Media 2009 - 2025 - wszystkie prawa zastrzeżone. | Polityka Plików Cookies